
Przestrzeganie zasad dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy jest obowiązkowe w wielu miejscach pracy, a zapewnienie odpowiednich warunków pracownikom leży po stronie pracodawcy. Firmy zajmujące się szeroko pojętą branżą BHP często oferują usługę zwaną outsourcingiem. Polega to na niczym innym, jak na przejęciu wszystkich spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy przez odpowiednią firmę. Dzięki usłudze outsourcingu pracodawcy mogą powierzyć sprawy BHP swojej firmy w ręce profesjonalistów. Takie rozwiązanie jest korzystne dla obydwu stron, zarówno dla pracodawców, którzy przekazują kwestie bezpieczeństwa i higieny pracy, jak i dla firmy, która je przejmuje. Pracodawcy poprzez powierzenie spraw związanych z BHP odpowiedniej firmie, mają gwarancję, że wszystkie wymagane procedury zostaną spełnione. Dzięki profesjonalnemu podejściu firm zajmujących się bezpieczeństwem i higieną pracy, w tym często także ochroną przeciwpożarową, pracodawca może być pewien, że usługa outsourcingu będzie przeprowadzona na wysokim poziomie.
System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, w skrócie SZBHP, jest to system zarządzania organizacją oparty na konkretnej normie prawnej. Można wyróżnić aż czternaście podstawowych elementów systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Jednymi z tych elementów są: polityka bezpieczeństwa i higieny pracy, współudział pracowników, wymagania prawne, cele ogólne i szczegółowe. Ponadto do elementów SZBHP należą także struktura, odpowiedzialność i uprawnienia oraz szkolenie, świadomość, kompetencje i motywacja. Dalszymi elementami należącymi do systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy są komunikacja wewnętrzna, dokumentacja systemu zarządzania, ocena ryzyka zawodowego, nadzór nad podwykonawcami oraz działania korygujące i zapobiegawcze. Ostatnimi trzema elementami systemu zarządzania BHP są kolejno monitorowanie aktywne i proaktywne BHP, audyty wewnętrzne i przegląd zarządzania. Istnieje więc czternaście elementów należących do systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.
Często w skład usług firm zajmujących się bezpieczeństwem i higieną pracy wchodzi także zakres ochrony przeciwpożarowej. Przykładową usługą świadczoną przez firmy BHP z zakresu PPOŻ jest kontrola oraz legalizacja sprzętu ochrony przeciwpożarowej. Przyjrzyjmy się bliżej temu, co określa się sprzętem PPOŻ. Przede wszystkim do sprzętu ochrony przeciwpożarowej należy zaliczyć wszelki sprzęt gaśniczy, który może być stacjonarny lub ruchomy. Jednym z obowiązków, wynikających z przepisów, jest posiadanie sprzętu gaśniczego w miejscach pracy i w budynkach wszelkiej użyteczności publicznej. Innym rodzajem sprzętu należącego do PPOŻ są tabliczki informujące o wyjściach ewakuacyjnych, umieszczeniu gaśnic czy też kierunku ewakuacji. Rzecz jasna najważniejszym sprzętem ochrony przeciwpożarowej jest sprzęt gaśniczy, który podlega okresowym kontrolom sprawności. Przegląd oraz legalizacje sprzętu ochrony przeciwpożarowej pracodawca może zlecić odpowiedniej firmie, która sprawdzi czy dany sprzęt spełnia wszystkie wymogi.
Praca w poszczególnych zawodach wiąże się z różnymi zagrożeniami, wynikającymi ze specyfiki pracowania w danym miejscu. Oczywistym wydaje się fakt, że w wykonywaniu niektórych prac ryzyko zawodowe jest znacznie wyższe. Przykładowo, zagrożenia wynikające z prac budowlanych będą się znacząco różniły od tych prac, które są wykonywane w biurach czy innych placówkach. Przy pracy w laboratorium, gdzie przechowywane są różne szkodliwe chemikalia, ryzyko zagrożenia zdrowia pracowników będzie wyższe, więc konieczne jest zachowanie odpowiednich środków ostrożności. Jednym z obowiązków pracodawcy wobec pracownika jest określenie ryzyka zawodowego. Wystawianiem oceny ryzyka zawodowego zajmują się specjaliści pracujący w branży z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Przy wystawianiu oceny ryzyka zawodowego niezbędne jest wzięcie pod uwagę różnych zagrożeń wynikających z wykonywania danego zawodu. Zlecenie wystawienia takiej oceny odpowiedniej firmie zajmującej się BHP daje gwarancję pracodawcy, że zajmą się tym odpowiednio wykwalifikowane osoby,
Jedną z najistotniejszych usług oferowanych przez firmy działające w branży dotyczącej bezpieczeństwa i higieny pracy jest wykonanie tak zwanego outsourcingu. Czym dokładnie jest ta usługa i czy warto z niej skorzystać? Poprzez outsourcing BHP firma ma na myśli nic innego, jak przejęcie wszelkich spraw związanych z BHP od pracodawcy. Jak wiadomo, jednym z wielu obowiązków pracodawcy jest przestrzeganie przepisów BHP i zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy, zawartych właśnie w przepisach prawnych. Dzięki usłudze outsourcingu pracodawca będzie miał pewność, że wszelkie wymagane formalne zostaną załatwione, a przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy będą odpowiednio przestrzegane. Właściwie wykonany outsourcing zapewnia spełnienie wszystkich wymaganych kryteriów w związku z zachowaniem bezpieczeństwa i higieny pracy. Największą zaletą takiej usługi jest, bez wątpienia, zajęcie się sprawami BHP przez profesjonalistów, co daje pracodawcy gwarancję spełnienia wymogów określonych w Kodeksie pracy.