Ciągnik uniwersalny
Ciągnik kołowy
Ciągnik kołowy (potocznie: Ciągnik uniwersalny1) ? pojazd kołowy przystosowany do ciągnięcia pojazdów bądź urządzeń nieposiadających własnego napędu.
Współczesny ciągnik kołowy, czyli traktor John Deere
Ciągniki kołowe dzielą się na jedno- i dwuosiowe. Najbardziej rozpowszechnionym klasycznym rozwiązaniem konstrukcyjnym jest ciągnik dwuosiowy z napędzaną tylną osią, oznaczony symbolem 4K2. Symbol ten tłumaczy się: 4K ? ciągnik 4-kołowy, 2 ? napędzane dwa koła.
Stosowane są też ciągniki 4-kołowe z napędem na wszystkie koła. W takim przypadku rozróżnia się dwie grupy:
4K2a ? ciągnik z uzupełniającym przednim napędem (koła przednie są mniejsze od kół tylnych)
4K4 ? ciągnik z dwoma napędami (gdy wszystkie koła mają jednakowe wymiary).
Firmy zagraniczne używają odpowiednio oznaczeń 2WD (ang. 2-wheel drive) i 4WD.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Ci%C4%85gnik_ko%C5%82owy
Maszyny budowlane ? kompleksowa obsługa
Maszyny budowlane to dość rozbudowany temat, jako że sprzęt tego typu jest niezwykle mocno zróżnicowany. Często na każdym etapie ? to jest na etapie wyboru, kupna, czy późniejszej eksploatacji takiego sprzętu, niezbędne jest fachowe doradztwo pod tym względem. Takie doradztwo ? w tym techniczne, zapewnić mogą firmy, które maszynami budowlanymi zajmują się na co dzień. Ich główną domeną jest zazwyczaj zarówno serwisowanie maszyn, jak i kompleksowa ich sprzedaż czy wynajem. Firmy takie oprócz działalności usługowo-handlowej świadczą również nierzadko fachowe doradztwo czy to jeśli chodzi o kwestie techniczne, czy jeśli chodzi o równie ważne kwestie dotyczące finansowania tego rodzaju sprzętu.
Maszyna czy człowiek na placu budowy?
Co decyduje o tym, że w budownictwie warto inwestować w maszyny zamiast pracę człowieka? Oczywiście czynników pozostających na korzyść maszyn jest wiele: szybsze i efektywniejsze wykonywanie prac budowlanych, tańszy koszt, lepsza kontrola czy lepsza jakość prac. Pamiętać należy jednak, że rola człowieka w realizowaniu prac budowlanych i nie tylko, wciąż pozostaje ogromna i raczej mało prawdopodobne, że zostanie ona całkowicie wyparta. Maszyna zawsze pozostaje tylko maszyną i w którymś momencie wcześniej czy później niezbędna okazuje się naprawa maszyn budowlanych. To człowiek stwarza maszyny i zawsze pod tym względem pozostanie niezastąpiony.