Ogólnie o mechanice samochodowej

dużych usterek. Znając swój samochód wiedzą dobrze, że czasami wystarczy dokręcić w nim niektóre śrubki i wymienić pasek klinowy, żeby zaczął on być znowu sprawny. Samodzielnie dokonują również wymiany opon w samochodzie, a w ten

Ogólnie o mechanice samochodowej

Wymiana opon w samochodzie

Zdarza się, że kierowcy przez wiele lat prowadzą jedynie domowe serwisowanie samochodu zwłaszcza, jeżeli w ich samochodzie nie dochodzi do dużych usterek. Znając swój samochód wiedzą dobrze, że czasami wystarczy dokręcić w nim niektóre śrubki i wymienić pasek klinowy, żeby zaczął on być znowu sprawny. Samodzielnie dokonują również wymiany opon w samochodzie, a w ten sposób udaje im się zaoszczędzić na wizycie w warsztacie samochodowym. Potrafią również wymienić lusterka samochodowe, jeżeli uległy jakiemuś zniszczeniu. Jednak trzeba przyznać, że przeprowadzenie samodzielnych napraw w samochodzie staje się bardzo utrudnione w przypadku nowych samochodów, w których praktycznie wszystkie czynności naprawcze muszą być wykonywane przy użyciu specjalnego sprzętu.


Wtrysk paliwa - zasada działania

Układ sterujący wtryskiem paliwa jest zespołem regulatorów, które mają, we współpracy z układem sterowania zapłonem, utrzymywać optymalne parametry pracy silnika w różnych stanach. Głównymi kryteriami optimum są czystość spalin, ekonomia silnika i osiągi silnika (moc, moment obrotowy). Większość układów pracuje w trzech głównych stanach:

w otwartej pętli sterowania (open loop) - pewne parametry wejściowe z czujników są poza "tolerancją" programu mikrokontrolera, wylicza on "zgrubnie" parametry wtrysku paliwa (i ew. zapłonu) by zapewnić w ogóle stabilną pracę silnika, osiągi pozwalające na jazdę i możliwie ekonomiczne spalanie; jest to typowy stan np. po uruchomieniu zimnego silnika
w zamkniętej pętli sterowania (closed loop) - kluczowe parametry wejściowe z czujników mieszczą się w założonych tolerancjach, co pozwala mikrokontrolerowi na dokładne wyliczanie dawki paliwa (i ew. przesunięcia zapłonu), na podstawie wbudowanych algorytmów i tablic, opisujących pracę silnika. Jest to stan normalnej pracy, obecnie typowo wiodącym parametrem wejściowym jest sonda lambda i czujnik przepływu (ew. ciśnienia) powietrza w układzie dolotowym, układ stara się utrzymać spalanie stechiometryczne przy ubogiej mieszance i właściwych charakterystykach silnika, reagując na zmienną sytuację (obroty, moment obrotowy, przepustnica, parametry powietrza dolotowego, itd).
w trybie awaryjnym - układ przechodzi w stan awaryjny w razie uszkodzenia mikrokontrolera itp. (typowo wykrywane jest to układami typu watchdog itp.), jeśli komputer przestaje sterować wtryskiem paliwa i zapłonem, rolę tę przejmują proste układy elektroniczne (np. timery), które zapewniają "zgrubne" sterowanie i pracę silnika i jazdę, na ogół przy bardzo złej ekonomii spalania i osiągach.
W obecnie stosowanych układach w razie wystąpienia trybu awaryjnego lub zbyt długiej pracy w trybie otwartej pętli, czy uszkodzeniach kluczowych czujników, układ sygnalizuje kierowcy awarię kontrolką "check engine" (pomarańczowy napis lub piktogram silnika).

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wtrysk_paliwa#Zasada_dzia.C5.82ania


Co tej jest wahacz?

Wahacz ? sztywny człon mechanizmu wykonujący cykliczny ruch obrotowy wokół stałej osi obrotu o ograniczonym kącie obrotu. Po wykonaniu ruchu wahacz wraca do położenia wyjściowego kończąc cykl pracy. Bieg powrotny może być ruchem czynnym lub jałowym.

Wahacz stosowany jest powszechnie jako element maszyn zwłaszcza w motoryzacji. Jest używany jako element zawieszenia pojazdów od osi najczęściej odizolowany silentblokami (tulejami metalowo-gumowymi) w celu wytłumienia drgań przenoszonych z nawierzchni, po której pojazd się porusza.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wahacz