Poligrafia w centrum uwagi

barw opatrzonej skrótem RGB, który odpowiada odpowiednio kolorom: czerwony, zielony, niebieski. Odpowiednio pomieszane mogą stworzyć każdy kolor, który widzimy na ekranie komputera. Natomiast drukarki korzystają z przestrzeni

Poligrafia w centrum uwagi

Różnice kolorów na komputerze i drukarce

Monitory i drukarki używają innej przestrzeni barw do reprezentowania kolorów, które widzimy. Komputery najczęściej korzystają z przestrzeni barw opatrzonej skrótem RGB, który odpowiada odpowiednio kolorom: czerwony, zielony, niebieski. Odpowiednio pomieszane mogą stworzyć każdy kolor, który widzimy na ekranie komputera.

Natomiast drukarki korzystają z przestrzeni barw CMYK - czyli cyna, magneta i żółcień oraz kolor czarny. Z powodu tych różnic obraz przeznaczony do druku musi być odpowiednio przygotowany i przetworzony jeszcze przed drukiem. Bez tego po wydruku może okazać się że niektóre kolory są przekłamane i obraz nie wygląda tak dobrze jak na monitorze.


Czym się różni obraz do druku od tego na komputerze?

Pliki do masowego druku wielkoformatowego,a le i również małoformatowego, muszą być odpowiednio przygotowane. Pliki do druku zazwyczaj przygotowuje grafik lub operator DTP agencji reklamowej lub drukarni w której realizowane jest zlecenie. Podstawową różnicą w plikach przeznaczonych do wyświetlania na monitorze a takimi do druku jest przestrzeń barw.

Na monitorach mamy RGB, z kolei kasety i tusze obsługą barwy w standardzie CMYK. Z powodu tej różnicy obraz źle przygotowany do druku będzie miał przekłamane kolory względem tego, który jest wyświetlany na ekranie komputera.


Firmowe druki reklamowe

Materiały reklamowe powstają w drukarniach na zlecenie podmiotów gospodarczych lub indywidualnych. Drukuje się przeróżne materiały począwszy od małych ulotek, wizytówek, czy naklejek reklamowych aż po billboardy, które drukuje się w częściach i składa razem przy zakładaniu.

Reklama drukowana jest wykorzystywana przez praktycznie każdą firmę niezależnie od branży, jednak z firmy na firmę w różnym zakresie. Niektóre firmy zlecają druk jedynie ulotek i wizytówek, gdzie inne drukują ogromne nakłady billboardów.